Ceanglaíonn Airteagal 30(1) den Cheathrú Treoir Frith-Sciúradh Airgid (4AMLD) de chuid an AE (4AMLD) ar gach Ballstát den AE forálacha a chur isteach sa dlí náisiúnta a éilíonn ar eintitis chorparáideacha agus dhlíthiúla faisnéis leordhóthanach, chruinn agus reatha a fháil agus a choinneáil faoina n-úinéirí tairbhiúla. ina gclár úinéireachta tairbhiúil inmheánach féin.
Ceanglaítear le hAirteagal 30(3) de 4AMLD go gcoinneofaí an fhaisnéis dá dtagraítear thuas i gclár lárnach i ngach Ballstát.
Is Duine Forordaithe é Cláraitheoir na gCuideachtaí faoin Acht um Nochtuithe Cosanta 2014, arna leasú (“Acht 2014”) de bharr alt 7 den Acht um Nochtuithe Cosanta 2014 agus an tOrdú 2020 faoin Acht um Nochtuithe Cosanta 2014 (Nochtadh do Dhaoine Forordaithe) (“an tOrdú”) arna leasú.
Déantar cur síos san Ordú ar na feidhmeanna a bhfuil an Cláraitheoir freagrach astu faoin Acht 2014 (“feidhmeanna an Chláraitheora”) eadhon:-
Gach ní a bhaineann—
• clárú, agus forghníomhú oibleagáidí comhdaithe, cuideachtaí faoi Acht na gCuideachtaí 2014 (Uimh. 38 de 2014), agus
• clárú ainmneacha gnó faoin Acht um Chlárú Ainmneacha Gnó 1963 (Uimh. 30 de 1963).
Féadfar nochtadh cosanta a dhéanamh don Chláraitheoir má chreideann an duine tuairiscithe go hoibiachtúil go dtagann an éagóir ábhartha laistigh den chur síos ar ábhair a bhfuil feidhm ag an gCláraitheoir ina leith agus go bhfuil an fhaisnéis a nochtar, agus aon líomhain atá inti, fíor go substaintiúil.
Tabhair faoi deara le do thoil gur comhlacht reachtúil é an Cláraitheoir, nach féidir gníomhú ach amháin laistigh de na feidhmeanna a thugtar don Chláraitheoir leis an reachtaíocht chuí.
Mar sin ní féidir leis an gCláraitheoir imscrúdú a dhéanamh ar gach gearán maidir le gach cineál éagóra.
Ina theannta sin, níl aon chumhachtaí imscrúdaithe ag an gCláraitheoir faoi Acht na gCuideachtaí 2014 (“Acht na gCuideachtaí” nó faoin Acht um Chlárú Ainmneacha Gnó 1963 agus, in imthosca den sórt sin d’fhéadfadh go mbeadh air saincheisteanna a bhaineann le hábhair den sórt sin a tharchur chuig comhlacht forordaithe eile nó chuig an gCosaint. An Coimisinéir um Nochtadh más gá imscrúdú a dhéanamh.
Ba chóir nochtadh cosanta a dhéanamh don Chláraitheoir ar an modh atá leagtha amach thíos ag deireadh an nóta seo.
Sainmhíníonn Alt 5 d’Acht 2014 nochtadh cosanta mar nochtadh faisnéise ag oibrí, a léiríonn, dar leo go réasúnta, mí-iompar ábhartha amháin nó níos mó, a tháinig chun aird an oibrí i gcomhthéacs a bhaineann leis an obair agus a nochtar ar an mbealach atá leagtha amach san Acht arna leasú.
Áirítear ar na gníomhartha a mheastar a bheith ina mí-iompar ábhartha faoin Acht:
Go ginearálta ní hionann ábhar a bhaineann le coinbhleacht idirphearsanta idir an t-oibrí agus comhghleacaí eile, nó a fhostóir, ina éagóir faoin Acht. Ba cheart déileáil le coinbhleachtaí den sórt sin tríd an nós imeachta casaoide inmheánach dá bhforáiltear ag an bhfostóir.
Cé atá cosanta faoin reachtaíocht?
Sainmhínítear “oibrí” san Acht mar dhuine aonair atá ag obair san earnáil phríobháideach nó phoiblí a fuair faisnéis faoi éagóirí ábhartha i gcomhthéacs a bhaineann leis an obair agus folaíonn sé:
Cosnaíonn an tAcht freisin oibrithe a dhéanann nochtadh trí thuarascáil gan ainm. Má dhéanann oibrí tuairisc gan ainm agus má shainaithnítear ina dhiaidh sin é agus go ngearrtar pionós air as déanamh amhlaidh, chun críocha an Achta, measfar an t-oibrí sin a bheith ina oibrí a rinne nochtadh cosanta agus dá bhrí sin tá sé i dteideal cosaintí iomlána an Achta.
Déileálfar le nochtuithe cosanta a dhéantar don Chláraitheoir trí chainéal tuairiscithe seachtrach neamhspleách agus uathrialach (“cainéal agus nósanna imeachta tuairiscithe seachtracha”) i gcomhréir le hAcht 2014. Tá an cainéal tuairiscithe á reáchtáil ag duine nó daoine neamhchlaonta, ar a dtugtar “duine(daoine) ainmnithe”. Ceapann an Cláraitheoir daoine ainmnithe agus tá siad freagrach as tuairiscí a láimhseáil agus teagmháil a choinneáil leis an duine tuairiscithe. Tá oiliúint faighte ag daoine ainmnithe atá ag obair ar thoscaireacht nochta cosanta maidir le láimhseáil tuairiscí den sórt sin. Tá an cainéal tuairiscithe agus a nósanna imeachta deartha agus á n-oibriú ar bhealach a chinntíonn iomláine, sláine agus rúndacht na ndaoine agus na faisnéise lena mbaineann.
Áirítear na nithe seo a leanas sna nósanna imeachta tuairiscithe seachtracha:
1) déanfaidh an duine ainmnithe nó an Cláraitheoir, de réir mar a bheidh, admháil i scríbhinn don duine tuairiscithe go bhfuarthas an tuarascáil tráth nach déanaí ná 7 lá tar éis í a fháil,
a) ach amháin i gcás inar iarr an duine tuairiscithe a mhalairt go sainráite; nó
b ) go gcreideann an duine ainmnithe nó an Cláraitheoir, de réir mar a bheidh, le réasún go ndéanfaí dochar do chosaint chéannacht an duine tuairiscithe dá admháil go bhfuarthas an tuarascáil.
2) déanfaidh an duine ainmnithe nó an Cláraitheoir, de réir mar a bheidh, na gníomhartha seo a leanas:
a) déanfaidh an duine ainmnithe nó an Cláraitheoir, de réir mar a bheidh, measúnú tosaigh, lena n-áirítear tuilleadh faisnéise a lorg ón duine tuairiscithe más gá, i dtaobh an –
i ) go bhfuil fianaise prima facie ann go bhféadfadh éagóir iomchuí a bheith tarlaithe, agus
ii) go dtagann na nithe tuairiscithe faoi raon feidhme an Chláraitheora agus go háirithe faoi réimse freagrachta an Chláraitheora mar dhuine forordaithe;
b ) más rud é, tar éis measúnú tosaigh a dhéanamh, go gcinnfidh an duine ainmnithe (nó an Cláraitheoir de réir mar a bheidh) l nach bhfuil aon fhianaise prima facie ann gur tharla éagóir iomchuí ansin tabharfaidh an Cláraitheoir nó an duine ainmnithe fógra don Chláraitheoir nó don duine ainmnithe. fógra a thabhairt don duine tuairiscithe faoi
i) dúnadh an phróisis imscrúdaithe; agus
ii) na cúiseanna leis an gcinneadh dúnadh;
c) más rud é, tar éis measúnú tosaigh a dhéanamh, go gcinnfidh an duine ainmnithe nó an Cláraitheoir go bhfuil fianaise prima facie ann go bhféadfadh éagóir iomchuí a bheith tarlaithe, ach gur léir gur mion-éagóracht iomchuí í agus nach gá tuilleadh beart leantach a dhéanamh ansin duine ainmnithe nó don Chláraitheoir, de réir mar a bheidh, fógra a thabhairt don duine tuairiscithe
i) dúnadh an phróisis imscrúdaithe; agus
ii) na cúiseanna leis an gcinneadh dúnadh.
d) tar éis measúnú tosaigh a dhéanamh
i) féadfaidh an duine ainmnithe nó an Cláraitheoir, de réir mar a bheidh, deireadh a chur leis an nós imeachta i gcás tuarascálacha athchleachtach i gcás ina gcinnfidh an duine ainmnithe nó an Cláraitheoir de réir mar a bheidh, nach bhfuil aon fhaisnéis nua bhríoch faoi ábhar ábhartha sa tuarascáil. éagóir i gcomparáid le tuarascáil roimhe seo (lena n-áirítear aon tuarascáil a rinneadh roimh thosach feidhme alt 11 den Acht um Nochtadh Cosanta (Leasú) 2022 (dá ngairtear “tuarascálacha san am atá thart”) a rinneadh nó a tharchuireadh chuig an gCláraitheoir nó chuig aon duine eile ar tugadh na nósanna imeachta ábhartha ina leith (lena n-áirítear aon nósanna imeachta a bhí i bhfeidhm an tráth a rinneadh aon tuarascáil roimhe seo) i gcrích, mura rud é go dtugann imthosca nua dlíthiúla nó fíorasacha údar le beart leantach éagsúil, agus
ii) déanfaidh an duine ainmnithe nó an Cláraitheoir, de réir mar a bheidh, an cinneadh dá dtagraítear i gclásal (I) agus na cúiseanna atá leis a chur in iúl don duine tuairiscithe, i scríbhinn, a luaithe is indéanta;
e ) Más rud é, tar éis measúnú tosaigh a dhéanamh, go gcinnfidh an duine ainmnithe nó an Cláraitheoir de réir mar a bheidh, go bhfuil fianaise prima facie ann go bhféadfadh éagóir iomchuí a bheith tarlaithe agus go mbaineann an tuarascáil le hábhair a thagann faoi raon feidhme fheidhmeanna an Choimisiúin. Cláraitheoir), gníomhaíocht iomchuí a dhéanamh, i gcomhréir leis na feidhmeanna a thugtar don Chláraitheoir leis an achtachán seo nó faoi aon achtachán eile nó faoi, chun aghaidh a thabhairt ar an éagóir iomchuí, ag féachaint do chineál agus do thromchúis an ábhair lena mbaineann;
f ) Más rud é, tar éis measúnú tosaigh a dhéanamh, má chinneann an duine forordaithe nach bhfuil an nochtadh faoi raon feidhme an Chláraitheora, déanfaidh an duine ainmnithe nó an Cláraitheoir de réir mar a bheidh,
i ) a chur ar aghaidh chuig an duine forordaithe iomchuí má bhíonn sé ar fáil;
ii) i gcás nach bhfuil aon duine forordaithe iomchuí ar aghaidh ansin chuig oifig an Choimisinéara um Nochtadh Cosanta; agus
iii) fógra i scríbhinn a thabhairt don duine tuairiscithe, a luaithe is indéanta, faoin gcinneadh thuas agus faoi na cúiseanna atá leis;
3) i gcás nach ndúnfar an próiseas faoi na fomhíreanna thuas, agus nach mbeidh an tuarascáil curtha ar aghaidh chuig aon duine nó daoine forordaithe eile nó chuig an gCoimisinéir, déanfaidh an duine ainmnithe nó an Cláraitheoir, de réir mar a bheidh, fógra a thabhairt don duine tuairiscithe laistigh de. tréimhse réasúnach, nach faide ná—
a) 3 mhí ó dháta an admháil, nó
b) 6 mhí ó dháta an admhála i gcásanna cuí-réasúnaithe mar gheall ar chineál ar leith agus castacht na tuarascála, nó
c) i gcás nach dócha go gcuirfear aiseolas ar fáil don duine tuairiscithe laistigh den tréimhse 3 mhí nó 6 mhí tabharfaidh an Cláraitheoir fógra, i scríbhinn, don duine tuairiscithe, a luaithe is indéanta maidir le fadú na tréimhse sin;
d ) soláthróidh an duine ainmnithe nó an Cláraitheoir, de réir mar a bheidh, don duine tuairiscithe, i gcás ina n-iarrfaidh sé nó sí amhlaidh i scríbhinn, aiseolas breise i gceann tréimhsí 3 mhí go dtí cibé tráth a bheidh an nós imeachta a bhaineann leis an tuarascáil lena mbaineann. dúnta, an chéad tréimhse 3 mhí dá leithéid dar tosach an dáta a chuirtear aiseolas ar fáil don duine tuairiscithe.
Oibrítear an cainéal tuairiscithe seachtrach ar bhealach a chinntíonn rúndacht chéannacht an duine a dhéanann an tuairisciú, agus aon duine eile lena mbaineann, chomh maith leis an bhfaisnéis atá nochtaithe.
Ní nochtfar céannacht an duine a dhéanann an tuairisciú, ná aon fhaisnéis a d’fhéadfadh iad a aithint, d’aon duine seachas na daoine is gá chun an tuairisc a phróiseáil nó a tharchur gan toiliú an duine a dhéanann an tuairisciú.
Tá líon teoranta imthosca ann nach bhfuil toiliú an duine a dhéanann an tuairisc riachtanach sula nochtar a chéannacht nó an fhaisnéis atá sa tuairisc. Leagtar amach na heisceachtaí seo in alt 16 d’Acht 2014 agus áirítear leo:
1) i gcás inar oibleagáid riachtanach agus chomhréireach í an nochtadh a fhorchuirtear le dlí an Aontais Eorpaigh nó le dlí na hÉireann i gcomhthéacs imscrúduithe nó imeachtaí breithiúnacha;
2) i gcás ina ndearnadh nó a ndearnadh an tuarascáil chuige –
a) a léiríonn go ndearna siad gach beart réasúnach chun céannacht an duine tuairiscithe a sheachaint, nó
b ) gur chreid an duine le réasún gur gá céannacht an duine tuairiscithe nó aon fhaisnéis den sórt sin a nochtadh chun riosca tromchúiseach do shlándáil an Stáit, do shláinte an phobail, do shábháilteacht an phobail nó don chomhshaol a chosc; nó
3) i gcás ina bhfuil sé riachtanach de réir dlí céannacht an duine a nochtadh.
Má nochtar céannacht duine tuairiscithe mar eisceacht, cuirfear an duine sin ar an eolas i scríbhinn sula nochtar a chéannacht, nó an fhaisnéis lena mbaineann, agus na cúiseanna lena nochtadh. Ní thabharfar fógra má chuirfeadh sé sin i mbaol:
• an t-imscrúdú ar an éagóir líomhnaithe;
• riosca tromchúiseach do shlándáil an Stáit, do shláinte an phobail, do shábháilteacht an phobail nó don chomhshaol a chosc; nó
• coireacht a chosc nó cionta coiriúla a ionchúiseamh.
Déanfar próiseáil ar na sonraí pearsanta uile a chuirtear ar fáil sa nochtadh tuairiscithe i gcomhréir le dlí cosanta sonraí, lena n-áirítear an Rialachán Ginearálta maidir le Cosaint Sonraí. Soláthraíonn Acht 2014 bunús dlíthiúil chun sonraí pearsanta a bhailiú agus a phróiseáil agus ceanglaítear ar an gCláraitheoir taifid áirithe a choinneáil agus tuarascálacha a tharchur chuig comhlachtaí poiblí eile i gcúinsí áirithe. Mar sin féin, ní bhaileofar aon sonraí pearsanta nach bhfuil ábhartha maidir le láimhseáil tuarascála ar leith nó, má bhailítear de thaisme iad, scriosfar iad gan mhoill.
De réir alt 16B d’Acht 2014, is féidir cearta ábhar sonraí a shrianadh a mhéid is gá agus is comhréireach chun críocha leas an phobail i gcoitinne a chosaint, an t-ábhar sonraí a chosaint nó cearta agus saoirsí daoine eile. Is féidir cearta a shrianadh freisin a mhéid is gá, agus chomh fada agus is gá, chun iarracht a dhéanamh cur isteach ar thuairisciú nó chun obair leantach a shrianadh, a bhac nó a mhoilliú, go háirithe imscrúduithe, nó iarracht céannacht daoine tuairiscithe a fháil amach, agus chun aghaidh a thabhairt orthu.
Tá feidhm ag na srianta freisin i gcás ina bhfuil sé riachtanach agus comhréireach chun cosc a chur ar nochtadh faisnéise a d’fhéadfadh an duine tuairiscithe a aithint, i gcás ina mbeadh nochtadh céannachta den sórt sin contrártha do chosaintí Acht 2014; nó i gcás ina ndéanfadh feidhmiú an chirt dochar d’obair leantach éifeachtach, lena n-áirítear aon imscrúdú, ar an mí-iompar ábhartha.
Cosaintí Ginearálta
I dtéarmaí ginearálta, cuireann Alt 12 d’Acht 2014 cosc ar fhostóir pionós a ghearradh nó bagairt pionós a ghearradh ar fhostaí as nochtadh cosanta a dhéanamh. Sainmhínítear pionós san Acht mar aon ghníomh nó neamhghníomh díreach nó indíreach a tharlaíonn i gcomhthéacs a bhaineann leis an obair, a spreagtar trí thuarascáil a dhéanamh agus a chuireann faoi deara nó a d’fhéadfadh dochar gan údar a thabhairt d’oibrí, agus áirítear leis:
Má chuirtear pionós ar fhostaí mar thoradh ar nochtadh cosanta a dhéanamh, féadfaidh an fostaí iarratas a dhéanamh chuig an gCúirt Chuarda ar fhaoiseamh eatramhach laistigh de 21 lá díreach tar éis dháta an ghnímh dheireanaigh pionóis ag an bhfostóir. Áirítear le “fostaí” chun críocha alt 12 d’Acht 2014 oiliúnaithe, oibrithe deonacha, agus iarratasóirí poist freisin.
Féadfar éileamh ar phionós a thabhairt os comhair an Choimisiúin um Chaidreamh san Ionad Oibre laistigh de 6 mhí ón bpionós a ndearnadh gearán faoi. I gcás ina bhfuil ‘cúis réasúnta’ ann, féadfaidh gearánaí iarraidh ar an Oifigeach Breithiúnais an spriocdháta a shíneadh ar feadh 6 mhí bhreise.
In éileamh ar phionós os comhair an Choimisiúin um Chaidreamh san Ionad Oibre, is ar an bhfostóir atá an dualgas cruthúnais, agus measfar gur toradh ar nochtadh cosanta a rinne an duine a thuairiscigh an pionós, mura gcruthaíonn an fostóir go raibh údar maith leis an ngníomh nó leis an neamhghníomh ar fhorais eile.
Ní féidir le comhaltaí boird agus scairshealbhóirí a fhulaingíonn pionós mar thoradh ar nochtadh cosanta a dhéanamh gearán a dhéanamh leis an gCoimisiún um Chaidreamh san Ionad Oibre ach féadfaidh siad sásamh a lorg trí na cúirteanna sibhialta ina ionad sin.
Tabhair faoi deara, le do thoil, go bhfuil tú freagrach as spriocdhátaí dlíthíochta a chomhlíonadh agus gur cheart duit gníomhú go pras agus comhairle a lorg de réir mar is gá. Téigh i dteagmháil le Seirbhísí Faisnéise agus do Chustaiméirí an Choimisiúin um Chaidreamh san Ionad Oibre más gá faisnéis.
Dífhostú éagórach
Tugann Acht 2014 cosaint freisin d’fhostaí a bhriseadh as a fhostaíocht mar thoradh ar nochtadh cosanta a dhéanamh. Breathnófar ar dhífhostú den sórt sin mar éagórach agus féadfaidh an fostaí éileamh a dhéanamh chuig an gCoimisiún um Chaidreamh san Áit Oibre faoi na hAchtanna um Dhífhostú Éagórach 1997 – 2015 ar leigheas. Má éiríonn leis an éileamh ar dhífhostú éagórach, féadfaidh an Coimisiún um Chaidreamh san Áit Oibre beart a ordú: athshuíomh an duine sa phost céanna ina raibh sé/sí roimh an dífhostú a ordú; ath-rannpháirtíocht san eagraíocht; nó cúiteamh suas le cúig bliana de phá mar atá cóir agus cothrom ag féachaint d’imthosca uile an cháis.
Nithe Fochuideachta
I gcás nach bhfuil duine i bhfostaíocht íoctha m.sh., iarrthóir poist a fhaightear amach gur gearradh pionós air/uirthi as nochtadh cosanta a dhéanamh, is é €15,000 an cúiteamh uasta is féidir a dhámhachtain.
D’fhéadfadh tionchar a bheith ag spreagadh duine chun an nochtadh cosanta a dhéanamh ar an leibhéal cúitimh a dhámhtar. Murab é an t-imscrúdú ar an mí-iompar ábhartha an t-aon spreagadh nó an phríomhspreagadh chun an nochtadh a dhéanamh, féadfaidh an méid cúitimh atá cóir agus cothrom a bheith suas le 25% níos lú ná an méid a d’fhéadfadh sé a bheith murach sin.
Tá sé tábhachtach a thabhairt faoi deara go ndéanann aon duine a chuireann bac ar oibrí tuairisc a thabhairt nó a thionscnaíonn imeachtaí cráite nó a sháraíonn an dualgas rúndachta cion faoin Acht 2014.
Tá sé tábhachtach a thabhairt faoi deara freisin go ndéanann duine a thuairiscíonn tuairisc ina bhfuil aon fhaisnéis a bhfuil a fhios aige nó aici a bheith bréagach cion.
Tá sé tábhachtach go n-áireofar sa nochtadh an oiread eolais agus is féidir faoin mí-iompar líomhnaithe.
Moltar go n-áireofaí na sonraí seo a leanas sa nochtadh, ar a laghad:
i) gur nochtadh cosanta í an tuarascáil agus go bhfuil sí á déanamh faoin Acht um Nochtadh Cosanta 2014 (arna leasú) agus a nósanna imeachta ábhartha;
ii) ainm an duine tuairiscithe, a phost san eagraíocht, áit oibre agus sonraí rúnda teagmhála;
iii) dáta na héagóra líomhnaithe (más eol) nó an dáta ar thosaigh nó ar sainaithníodh an éagóir líomhnaithe;
iv) an bhfuil nó nach bhfuil an éagóir líomhnaithe fós ar siúl;
v) an bhfuil an éagóir líomhnaithe nochta cheana féin agus má tá, cé dó, cathain, agus cén beart a rinneadh;
vi) faisnéis maidir leis an éagóir líomhnaithe (cad atá ag tarlú nó a tharla agus conas) agus aon fhaisnéis tacaíochta;
vii) ainm aon duine nó daoine a líomhnaítear go raibh baint acu leis an éagóir líomhnaithe (má tá aon ainm ar eolas agus má mheasann an t-oibrí gur gá duine aonair a ainmniú chun an éagóir a nochtadh a thuairisciú); agus
viii) aon fhaisnéis ábhartha eile.
Ba cheart tuairisc ar nochtadh cosanta a chomhdú ar an gcéad dul síos leis an bhfoirm a chuirtear ar fáil, í a sheoladh ar ríomhphost agus a mharcáil mar rún chuig Sean Smith, an duine ainmnithe ag: sean.smith@cro.ie
Tá cóip den fhoirm ar fáil anseo.
Tá uimhir theileafóin rúnda ag an RBO chun tuairisc ar nochtadh cosanta a dhéanamh. Is é Sean Smith an duine ainmnithe, agus is féidir teagmháil a dhéanamh leis ag (+353) 087 9368795.
I gcás ina ndéantar nochtadh ó bhéal, ar an teileafón nó trí chórais teachtaireachtaí gutha eile, féadfaidh an duine a dhéanann an tuairisciú cruinniú a iarraidh leis an gCláraitheoir nó le duine ainmnithe, agus déanfar an cruinniú sin a éascú laistigh de thréimhse réasúnta tar éis an iarraidh a dhéanamh.
Tabhair faoi deara le do thoil go bhfuil rogha san uimhir theileafóin thuas faoinar féidir leis an nglaoiteoir teachtaireacht ghearr taifeadta a fhágáil. Ní choinneofar an teachtaireacht seo, áfach. Mar sin féin, déanfaidh an Cláraitheoir nó an duine ainmnithe nóta mionsonraithe den nochtadh a choinneoidh an Cláraitheoir nó an duine ainmnithe.
Is féidir an Fhoirm Nochtadh Cosanta a chur sa phost chuig: Sean Smith, Duine Ainmnithe Oifig um Chlárú Cuideachtaí Bloom House Railway Street agus ba chóir í a mharcáil faoi rún don seolaí amháin.
B’fhéidir go mbeadh roinnt daoine ag iarraidh nochtadh gan ainm a dhéanamh. Glacfaidh an Cláraitheoir le haon nochtadh gan ainm a fhaightear agus déanfaidh sé obair leantach air, ach d’fhéadfadh sé go mbeadh srian ar chumas an Chláraitheora an t-ábhar a imscrúdú mura bhfuil eolas aige ar chéannacht an duine a thuairiscigh.
Ina theannta sin, mura bhfuil faisnéis teagmhála ag an duine tuairiscithe, d’fhéadfadh sé a bheith deacair nó dodhéanta nósanna imeachta áirithe a chur i bhfeidhm, amhail an duine tuairiscithe a choinneáil ar an eolas faoi thoradh a dtuarascála.
Mura mian leis an duine a dhéanann an tuairisciú go ndéanfaí teagmháil leis, ba chóir dóibh é sin a shoiléiriú ina dtuarascáil chuig an gCláraitheoir.
Is féidir tuilleadh faisnéise agus comhairle maidir le nochtadh cosanta a fháil ar:
• Oifig an Choimisinéara um Nochtadh Cosanta
Shínigh an tAire Airgeadais Ionstraim Reachtúil, Uimh. 110 de 2019, chun Clár Lárnach d’Úinéireacht Thairbhiúil na gCuideachtaí agus na gCumann Tionscail agus Coigiltis (RBO) a bhunú ina dlí le déanaí ag an Aire Airgeadais.
Tá nasc chuig IR 110/2019 le fáil anseo: http://www.irishstatutebook.ie/eli/2019/si/110/made/en/pdf
Forálann an reachtaíocht seo do Chláraitheoir ar Úinéireacht Thairbhiúil Cuideachtaí agus Cumainn Tionscail & Coigiltis a cheapadh. Tá sé beartaithe go dtabharfar an fheidhm seo do Chláraitheoir na gCuideachtaí.
Cúlghaireadh Ionstraim Reachtúil Uimh. 560/2016, lenar ceanglaíodh ar gach eintiteas corparáideach agus dlíthiúil faisnéis leordhóthanach, chruinn agus reatha maidir lena n-úinéirí tairbhiúla nó a n-úinéirí tairbhiúla a choinneáil ina gclár inmheánach, le héifeacht láithreach agus cuirtear IR 110 de 2019 ina ionad. Tiocfaidh Cuid 3 den IR, a bhaineann le bunú an chláir lárnaigh, i bhfeidhm an 29 Iúil 2019.
I gcomhréir leis an IR, tosóidh an RBO ag glacadh le comhduithe ar líne ón 29 Iúil 2019. Beidh go dtí an 22 Samhain 2019 ag cuideachtaí agus I&Panna a gcuid sonraí RBO a chomhdú gan sárú a dhéanamh ar a ndualgas reachtúil comhdú.
Rachaidh oifig an Chláraitheora ar Úinéireacht Thairbhiúil (RBO) i dteagmháil le gach cuideachta agus I&P maidir lena n-oibleagáidí comhdaithe sna seachtainí atá romhainn.
Seolfar suíomh Gréasáin RBO an 29 Aibreán a sholáthróidh tuilleadh faisnéise do chustaiméirí.
Idir an dá linn, déanfar faisnéis ar an RBO a nuashonrú go rialta ar an leathanach seo agus féach le do thoil ar ár gcuid ceisteanna coitianta ( CC ) chun tuilleadh sonraí a fháil faoin bhfaisnéis atá le comhdú leis an RBO.
Ba cheart fiosruithe maidir le hIonstraim Reachtúil Uimh. 110 de 2019 a sheoladh chuig aml@finance.gov.ie
Is é atá sa Chlár um Úinéireacht Thairbhiúil (RBO) an stór lárnach faisnéise atá i seilbh cuideachtaí agus cumainn tionscail agus coigilteoirí ina gclárlanna inmheánacha féin maidir leis na daoine nádúrtha ar úinéirí/rialaitheoirí tairbhiúla iad.
Ní dhéanfar sonraí maidir le húinéireacht thairbhiúil a chomhdú leis an bPríomh-Chlár ach amháin tríd an bhfaisnéis a theastaíonn do gach úinéir tairbhiúil a chur isteach trí thairseach ar líne. Ní féidir sonraí úinéireachta tairbhiúla a chomhdú ar pháipéar, tríd an bpost, ar ríomhphost nó ar aon fhoirm CRO. Níl aon táille ar chomhdú.
Seo a leanas an fhaisnéis is gá a chomhdú leis an RBO i leith gach úinéara tairbhiúil (a chaithfidh a bheith ina dhuine nádúrtha):
– Céadainm & Sloinne
– Dáta breithe
– Uimhir Phearsanta Seirbhíse Poiblí (PPSN)
– Náisiúntacht
– Seoladh cónaithe
– Ráiteas faoi chineál an leasa atá i seilbh gach úinéara tairbhiúil (m.sh. scairshealbhóir rialaithe)
– Ráiteas faoi mhéid an leasa atá ag gach úinéir tairbhiúil (m.sh. rialaitheoir 26% de na scaireanna sa chuideachta)
– An dáta ar cuireadh gach duine nádúrtha isteach i gclár na cuideachta féin mar úinéir tairbhiúil
– An dáta scoir mar úinéir tairbhiúil (má bhaineann)
– Más rud é, tar éis gach bealach is féidir a bheith ídithe, nach sainaithnítear aon daoine nádúrtha mar úinéirí tairbhiúla, déanfar ainmneacha agus sonraí an duine nó na ndaoine nádúrtha a bhfuil post nó oifigeach bainistíochta sinsearaí acu a thaifeadadh sa chlár. na cuideachta/I&P. Coimeádfaidh eintitis ábhartha taifid ar na gníomhaíochtaí a dhéanfar chun a n-úinéirí tairbhiúla a shainaithint (Rialachán 5(5) de S1 110/2019).
– Sonraí an láithreora atá ag déanamh an iontráil san RBO thar ceann na cuideachta, .i. ainm, sonraí teagmhála agus an acmhainn ina bhfuil siad ag comhdú.
Sainmhíníonn Airteagal 3(6), 4AMLD, úinéir tairbhiúil, i gcás eintiteas corparáideach, mar a leanas:
(i) an duine/na daoine nádúrtha a bhfuil úinéireacht aige nó aici ar eintiteas dlíthiúil sa deireadh trí úinéireacht dhíreach nó indíreach ar chéatadán leordhóthanach den
seachas cuideachta atá liostaithe ar mhargadh rialáilte atá faoi réir ceanglas nochta atá i gcomhréir le dlí an Aontais nó faoi réir caighdeáin idirnáisiúnta choibhéiseacha lena n-áirithítear trédhearcacht leordhóthanach faisnéise úinéireachta.
Is léiriú ar úinéireacht dhíreach é scairsheilbh 25 % móide scair amháin nó leas úinéireachta níos mó ná 25 % sa chustaiméir atá i seilbh duine nádúrtha.
Scairsheilbh 25 % móide scair amháin nó leas úinéireachta níos mó ná 25 % sa chustaiméir atá i seilbh eintiteas corparáideach, atá faoi rialú duine nó daoine nádúrtha, nó ag eintitis chorparáideacha iolracha, atá faoi rialú an duine nádúrtha céanna nó na ndaoine nádúrtha céanna, beidh sé ina léiriú ar úinéireacht indíreach.
Maidir le “rialú trí mhodhanna eile”, deir Aithris 13, 4AMLD:
Ba cheart go gcuimseodh sainaithint agus fíorú úinéirí tairbhiúla, i gcás inarb ábhartha, chuig eintitis dhlíthiúla a bhfuil eintitis dhlíthiúla eile ina n-úinéirí orthu, agus ba cheart go mbeadh na heintitis faoi oibleagáid ag lorg an duine nó na ndaoine nádúrtha a fheidhmíonn rialú ar deireadh thiar trí úinéireacht nó trí mhodhanna eile an eintitis dhlíthiúil arb é an t-eintiteas dlíthiúil é. custaiméir. Féadfaidh rialú trí bhealaí eile a áireamh, inter alia, na critéir rialaithe a úsáidtear chun ráitis airgeadais chomhdhlúite a ullmhú, amhail trí chomhaontú scairshealbhóirí, trí phríomhthionchar a fheidhmiú nó an chumhacht chun bainistíocht shinsearach a cheapadh.
(ii) más rud é, tar éis gach modh is féidir a bheith ídithe agus ar choinníoll nach bhfuil aon fhorais amhrais ann, nach bhfuil aon duine faoi phointe (i) go sainaithnítear é, nó má bhíonn aon amhras ann gurb é/í an duine/na daoine a sainaithníodh an t-úinéir/na húinéirí tairbhiúla, an duine/na daoine nádúrtha a shealbhaíonn post mar oifigeach bainistíochta sinsearaí. Coimeádfaidh na heintitis faoi oibleagáid taifid ar na gníomhaíochtaí a dhéanfar chun an úinéireacht thairbhiúil atá i gceist a shainaithint (i) agus an pointe seo;
Tá téacs iomlán an Chúigiú Treoir Frith-Sciúradh Airgid (5AMLD) le fáil ag an 5ú Treoir AML
Tá leagan nuashonraithe de 4AMLD, a ionchorpraíonn na hathruithe in 5AMLD, le fáil ag an 4ú Treoir AML
Soláthraíonn an CRO an fhaisnéis seo mar threoir amháin agus ní léirmhíniú dlíthiúil í ar an IR ná ar Threoracha an AE.
Má bhíonn amhras ann ba cheart do chuideachta a comhairle dlí féin a lorg.
Sonraí an Oifigigh Phoiblí Ainmnithe de réir Rialacháin an Achta um Rialáil Stocaireachta 2015 (Oifigigh Phoiblí Ainmnithe) 2024 ( Uimhir IR 424/2024 )
Ainm : Máirín Ó Súilleabháin
Grád : Príomhoifigeach
Tá poist reachtúla ag Maureen O’Sullivan mar Chláraitheoir na gCuideachtaí, Chláraitheoir na gCara-Chumann agus mar Chláraitheoir Úinéireacht Thairbhiúil Cuideachtaí agus Chumainn Tionscail agus Choigiltis le freagracht ar leibhéal an Phríomhoide as oibriú agus bainistiú na hOifige um Chlárú Cuideachtaí, Clárlann na gCara-Chumann. agus Clár Úinéireacht Thairbhiúil na gCuideachtaí agus na gCumann Tionscail.
Láithreán Gréasáin Chlár na Brústocaireachta: http://www.lobbying.ie